Hvor viktig er stolthet for bedriftens resultater?

Sist helg var jeg sammen med en gruppe ledere for praktisk ledertrening, i alt  20 mennesker fra en mellomstor bedrift i vekst. Stoltheten der over deres egen arbeidsplass var til å ta og føle på. Hvordan merket jeg det? Energi Energien fyllte rommet, i form av forventning, pågangsmot, humør, velvilje, engasjement og driv. Latteren og smilet satt løst. Lagfølelse Vi hadde mye gruppearbeid, og deltok aktivt i hverandres forslag. Det var mye «vi og oss» isteden for «dere og oss» og «deg og meg». Det var mye småprat i pausene, også på tvers av avdelingene. Om kvelden feiret vi fellesskapet og gode resultater som er oppnådd. Lojalitet Vi snakket med respekt om hverandre, og også om at sjefen er en som ser og verdsetter medarbeiderne. De fleste har jobbet her lenge, har mye kompetanse og ser ingen grunn til å slutte. Flere fortalte historier om vilje til å stå på ekstra og gjøre mer enn forventet. Og gruppearbeid kl 17 denne lørdagen stilte alle opp på. Jeg ble inspirert av å være sammen med denne gjengen! Stolthet er ofte en av nøkkelfaktorene i medarbeiderundersøkelser. Mange undersøkelser viser tett sammenheng mellom stolthet, energi, lagfølelse, lojalitet og det å utløse potensialet i en gruppe. Det er godt lagspill som gir resultater. Orkla-konsernet hadde en stor medarbeiderundersøkelse i 2014. I presentasjonen av denne trakk de fram stolthet allerede i overskriften: «Orklas ansatte er stolte av arbeidsplassen sin.» Så, hvor viktig er stolthet for resultater i bedrifter som vil mye? Svar: det er veldig viktig. Hvordan er stoltheten på din arbeidsplass?    ...
Hersketeknikker på arbeidsplassen

Hersketeknikker på arbeidsplassen

I vår skal jeg holde seminarer om hersketeknikker i arbeidslivet. Ikke for å lære opp folk til å bruke dem. Heller for å kunne gjenkjenne dem og finne effektive måter å stoppe dem på. Når en kollega eller sjef trår til med et hånflir, en ufin kommentar eller rett og slett personkritikk med andre til stede, er det ugreit. Om dette er en vanlig omgangsform på arbeidsplassen, og spesielt om det er sjefen som står for det, er det ille. Mange arbeidsplasser har en røff tone. Humor og snert – ja takk! Det er noe annet når nyansene blir borte, og det er lite aktuelt med tabbekvoter, uenighet og motstand. Med lite trygghet i det felles rommet foregår praten i korridorene. Da er det tid for gult eller rødt kort. Hva koster dårlig arbeidsmiljø norske arbeidsplasser? Store summer! Sultne ansatte søker seg vekk. Medarbeidere blir sykmeldt. 14 600 kr er beregnet ekstrakostnad i 2014 ved et sykefravær i en uke. (NHO). Effektiviteten går ned, og kvaliteten reduseres. Det sliter på tilliten hos kundene. Til deg som er leder, hvor mye åpenhet og tillit er det rundt deg? Hva mener medarbeiderne? Spør dem rett...